9 درصد مالیات گمرکی، مانعی بزرگ برای فراوری کنندگان دارو

به گزارش آموزشگاه ما، نائب رئیس سندیکای فراوری کنندگان دارو گفت: شرکت های فراوریکننده دارو به علت نبود نقدینگی و هزینه بالای مالیات گمرک توانایی ترخیص مواد و تجهیزات در گمرک را ندارند.

9 درصد مالیات گمرکی، مانعی بزرگ برای فراوری کنندگان دارو

هاله حامدی فر نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی ایران گفت: هنگامی که ارز ترجیحی حذف شد مبنای کار ما برای واردات مواد و تجهیزات دارویی ارز نیمایی نهاده شد. اقلامی که وارد کشور می شوند با توجه به مقدار قیمت آن 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده گمرکی در هنگام ترخیص از وارد کننده دریافت می گردد.

او شرح داد: با توجه به این که ما فراوری کننده دارو هستیم بر اساس احتیاج ها مواد و برخی اقلام را وارد می کنیم، اما با توجه به این که این 9 درصد مالیات شرکت های فراوریکننده به علت نبود نقدینگی و هزینه زیاد توانایی ترخیص مواد و تجهیزات در گمرک را ندارند.

حامدی فر تاکید نمود: در عمده کالا های اساسی به غیر از دارو این مبنای 9 درصد به یک درصد کاهش یافته است و حالا این سوال وجود دارد که چرا دارو از این قضیه جا مانده است.

نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی ایران گفت: پیگری های زیادی به وسیله سندیکا فراوری کنندگان دارو انجام دادیم و با مقامات مختلف از جمله سران سه قوا صحبت کردیم، اما تا کنون اتفاقی نیفتاده است.

او اضافه نمود: شرکت ها با کمبود نقدینگی روبرو هستند و شرکت ها توانایی ترخیص و حتی خرید مواد را ندارند. فراوری کنندگان دارو اکنون مواد و تجهیزات زیادی در گمرک دارند، اما به علت یک باره زیاد شدن مالیت بر ارزش اضافه نموده در گمرک توانایی ترخیص ندارند.

او خاطرنشان کرد: اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد ممکن است برخی از اقلام دارویی در بازار با کمبود روبرو گردد و مسائل بزرگی برای بیماران و مردم ایجاد گردد.

نائب رییس سندیکای صاحبان صنایع دارو های انسانی ایران از وزارت صمت درخواست کرد هر چه زودتر از مجلس پیگیری های لازم را انجام دهد تا صنعت داروسازی کشور دچار اختلال و کمبود مواد نگردد.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 مرداد 1401 بروزرسانی: 29 مرداد 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 961

به "9 درصد مالیات گمرکی، مانعی بزرگ برای فراوری کنندگان دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 درصد مالیات گمرکی، مانعی بزرگ برای فراوری کنندگان دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید