اتصال 270 روستای بالای 20 خانوار چهارمحال و بختیاری به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش آموزشگاه ما، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پروژه ای برای اینترنت روستاهای بالاتر از 20 خانوار تعریف شده است، گفت: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اینترنت کشور متصل می شوند.

اتصال 270 روستای بالای 20 خانوار چهارمحال و بختیاری به شبکه ملی اطلاعات

مرتضی بلالی 16 بهمن ماه در نشست با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به عناوین کلی پروژه های اجرایی در سطح استان در ایام الله دهه فجر سال جاری اشاره و اظهار کرد: افتتاح پروژه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در چند بخش توسعه شبکه پهن باند و تلفن همراه، توسعه شبکه فیبر نوری روستایی و توسعه شبکه فیبر شهری در استان اجرا شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها را 877 میلیارد ریال اعلام کرد و اضافه نمود: این مبلغ از دو بخش اعتبارات وزارات ارتباطات و فناوری اطلاعات (30 میلیارد و 400 میلیون تومان) و از محل اعتبارات سرمایه گذاری بخش خصوصی (قریب به 573 میلیارد ریال) تامین شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری، یکی از مطالبات روستاها و شهرهای استان را توسعه پهن باند شبکه تلفن همراه مطرح و توضیح داد: این توسعه شامل پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت روستایی و ایجاد زیرساخت مناسب برای افزایش پهنای باند برای اپراتورها است.

بلالی با بیان اینکه 542 کیلومتر تار روستایی در چهارمحال و بختیاری اجرا شده است، ادامه داد: اعتبار مربوطه 8 میلیارد و 700 میلیون تومان از اعتبار وزارت خانه است که در راستای ارائه خدمات در روستاهای استان بوده که اهم آن مربوط به توسعه دولت الکترونیک، ارائه خدمات از جمله بانکداری الکترونیک، سلامت الکترونیک و ارائه کلیه خدمات در روستاها بر بستر فناوری اطلاعات است.

وی گفت: به واسطه اینترنت پرسرعت روستایی، پروژه ای برای اینترنت روستاهای بالاتر از 20 خانوار تعریف شده است که با تدابیر اندیشیده شده، اعتبار مربوطه تامین و 270 روستا برای این امر پیش بینی شده است که تمامی روستاهای بالای 20 خانوار بتوانند به شبکه ملی اینترنت کشور متصل شوند.

بلالی توضیح داد: در مجموع 575 روستای بالای 20 خانوار در استان وجود دارد که از این تعداد، 270 روستا برای ارتقاء و یا ایجاد سایت جدید در نظر گرفته شده است، 100 سایت BTS برای ارتقاء به نسل سه و چهار پیش بینی شده است و از تعداد 270 روستا، 170 مورد با توجه به برنامه ابلاغی به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و شرکت های وب راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان توضیح داد: در حال حاضر بر اساس آخرین اطلاعات فصلنامه آماری، ضریب نفوذ تلفن ثابت، 26.57 درصد و تعداد روستاهای دارای ارتباط استان 716 هستند.

بلالی اضافه نمود: در روستاهایی که امکان برق رسانی نبوده، مشکل جاده وجود داشته و تعداد خانوار آن ها کمتر از 20 خانوار بوده است، برای 24 روستای استان به وسیله تک ارتباط ماهواره ای، ارتباط برقرار شده و به مدت یک سال کل هزینه برای آن روستا رایگان است.

وی به ضریب نفوذ اپراتورهای تلفن همراه استان اشاره و اعلام کرد: ضریب نفوذ همراه اول، 116.38، رایتل 3.67 و ایرانسل 31.34 درصد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ثابت و همراه را 950 هزار و 815 کاربر فعال عنوان و اظهار کرد: ضریب نفوذ 96.24 درصد است.

وی تعداد روستاهای بهره مند از اینترنت پرسرعت ثابت را 320 مورد برشمرد و اضافه نمود: تعداد روستاهایی که از اینترنت پرسرعت همراه بهره مند شده اند، 165 روستا هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور بهره مندی روستاهایی که آمار جمعیتی بیشتری داشته، مراکز مخابراتی روستایی و سایت های BTS کلیه روستاها در راستای اتصال به بستر فیبر نوری، پروژه توسعه ارتباط روستایی تحت عنوان پروژه تار شروع شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر برای توسعه زیرساخت روستاها و گذر از بستر سیم مسی و قرار دریافت بر بستر فیبر نوری این اقدام در استان به واسطه افزایش پهنای باند اپراتورها، توسعه زیرساخت روستایی مانند واگذاری تلفن ثابت، افزایش پهنای باند اینترنت ثابت ADSL و همچنین افزایش تعداد پورت واگذاری برای ADSL روستایی انجام شده است.

بلالی به ارائه خدمات پولی و بانکی در روستاها و کاهش رفت وآمد به شهرها پرداخت و شرح داد: تعداد 34 دستگاه ATM با اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نصب و راه اندازی شده و پیش بینی شده است که در مرحله بعد، تعداد 20 دستگاه برای روستاهایی که شرایط را دارند تهیه و در اختیار روستاهای مورد نظر قرار داده گردد و به مدت پنج سال خدمات این دستگاه ها رایگان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 1328 آکادمی استان به مدت دو سال از اینترنت رایگان بهره مند شده و به شبکه ملی اطلاعات با سرعت حداقل دو تا 16 مگابایت و ماهانه با حجم ترافیک 70 گیگابایت متصل شده اند، گفت: این طرح به مدت دو سال در اختیار آکادمی های استان به صورت رایگان قرار داده شده است.

وی تاکید نمود: طرح اتصال تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان به شبکه ملی اطلاعات مد نظراست که براساس تفاهم نامه منعقدشده بین شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات در حال پیگیری است.

بلالی اظهار کرد: به منظور رفاه حال مشترکان تلفن همراه در روستاهایی که مشکل پوشش برای یکی از اپراتورها وجود دارد، رومینگ رایگان بین اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و های وب برقرار شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری به توسعه دفاتر ICT روستایی اشاره و اعلام کرد: دستگاه های خدمات رسان مکلف هستند تمامی خدمات خود را به دفاتر ICT روستایی و دفاتر پیشخوان واگذار نمایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 دفتر ICT روستایی برای دریافت مجوز اقدام نموده اند، گفت: تا به امروز 20 روستا مجوز را دریافت نموده و به منظور حمایت از دفاتر ICT روستایی، می توانند از تسهیلات اشتغال روستایی به مبلغ 150 تا 200 میلیون تومان برای هر دفتر استفاده نمایند.

بلالی به حمایت از کسب وکارهای نوپا و استارتاپ های حوزه فناوری ارتباطات اشاره و اعلام کرد: شرکت هایی که کمتر از سه سال سابقه داشته و یا با سابقه بالا هستند، می توانند در دو سایت ایران نوآفرین و ایران کارفا ثبت نام نموده و با دریافت کد از بسته رایگان 50 میلیون تومانی استفاده نمایند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در بهار 1400، مجتمع ICT استانی در زمینی با متراز 5000 مترمربع افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 323

به "اتصال 270 روستای بالای 20 خانوار چهارمحال و بختیاری به شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال 270 روستای بالای 20 خانوار چهارمحال و بختیاری به شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید