آنالیز شرایط منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی

به گزارش آموزشگاه ما، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آنالیز آخرین شرایط تامین برق کشور به ویژه در ایام پیک فصل گرما و آخرین شرایط منابع آبی کشور با حضور وزیر نیرو در جلسه امروز این کمیسیون اطلاع داد.

آنالیز شرایط منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی

مصطفی نخعی در گفت وگو با خبرنگاران؛ ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: امروز در کمیسیون انرژی میزبان وزیر نیرو بودیم. مباحث زیادی هم در حوزه برق و هم در حوزه آب مطرح شد. اعضای کمیسیون نیز دیدگاه ها و نکات خود را ارائه کردند و در نهایت وزیر نیز جمع بندی از مسائل مطروحه در جلسه کمیسیون داشتند.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مباحثی که در جلسه امروز کمیسیون به طور مفصل در مورد آن بحث شد موضوع کسری فراوریبرق نسبت به مصرف به خصوص در زمان پیک بود. ما در سال گذشته در بعضی از ایام تا 15 هزارمگاوات در روز هم عدم موازنه بین فراوری و مصرف برق را شاهد بودیم. وزیر نیرو سال گذشته در زمان رای اعتماد به کمیسیون انرژی وعده هایی را در مورد افزایش فراوری برق تا 30 هزار مگاوات دادند. در جلسه امروز این موضوع سوال شد و ایشان گفتند که این برنامه را دنبال می نمایند و حتی تا 35 هزار مگاوات هدف گذاری داشته اند. 15 هزار مگاوات فراوری برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، 10 هزارمگاوات فراوری برق با مشارکت صنایع و 10 هزارمگاوات هم در حوزه تجدیدپذیرها برای افزایش فراوری برق از سوی وزارا نیرو هدف گذاری شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: برنامه تعمیرات نیروگاه های موجود به گفته وزیر با جدیت در حال دنبال شدن است. ایشان قول دادند تا قبل پیک تابستان تمامی برنامه تعمیرات انجام گردد. در کوشش هستند تا واحدهای نیمه تمام را زودتر تکمیل نموده و به مدار فراوری بیاورند. مثلا در حوزه تجدیدپذیرها طبق صحبت وزیر نیرو تا تابستان سال جاری 500 مگاوات به ظرفیت فراوری برق تجدید پذیر کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه تاکید نمود: همین طور برنامه ها و مشوق هایی را در مورد مدیریت مصرف مطرح کردند. ضمن اینکه اشاره داشتند به تبصره 8 قانون بودجه 1400 و 1401 و تشکر کردند از کمیسیون بابت پیگیری هایی که در راستای تصویب این تبصره ها داشت. در موضوع آب هم همان طوری که می دانید ما با خشکسالی شدید روبرو هستیم. از مهر 1400 تا الان یعنی در شش ماهه ابتدایی سال آبی نسبت به شرایط نرمال تقریبا با کاهش 19 درصدی بارندگی روبرو هستیم و البته نسبت به سال آبی گذشته شرایط نسبتا بهتری را داریم.

وی اضافه نمود: می طلبد که مدیریت و برنامه ریزی دقیقی در این حوزه صورت بگیرد. در مورد شبکه های آب روستایی و بسیاری از روستاها که مسائل زیادی دارند وزیر نیرو به برنامه های خود برای حل مشکل آنان از جمله استفاده از بنیادها و قرارگاه های محرومیت زدایی اشاره کردند. به طور کلی توضیحاتی در مورد سدها و منابع آبی کشور به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 882

به "آنالیز شرایط منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز شرایط منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید