بورس چطور به اوج باز می گردد؟

به گزارش آموزشگاه ما، رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید دولت باید در ماه های باقی مانده به شفاف سازی عملکرد اقتصادی خود در حوزه های مختلف از جمله بازار سرمایه بپردازد.

بورس چطور به اوج باز می گردد؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، جمعی از فعالان مالی با حسن روحانی - رئیس جمهوری- دیدار کردند. در این دیدار غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - به عنوان یکی از کننده های بخش خصوصی صحبت هایی را مطرح و دیدگاه های این بخش نسبت به شرایط مالی امروز ایران را تشریح کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، بخش مهمی از صحبت های رئیس این اتاق به دو موضوع خشکسالی در ایران و شرایط بازار سرمایه اختصاص داشته است.

غلامحسین شافعی اولین بخش از صحبت های خود با رئیس جمهور را به پدیده خشکسالی اختصاص داد. او گفت: اولین نکته شرایط کشور به لحاظ خشکسالی در سال جاری و مخاطرات جدی پیش روی آن است؛ میزان بارندگی تا اول اردیبهشت ماه سال جاری تنها 113 میلی متر بوده که نسبت به میانگین 199 میلی متری سال گذشته، 43 درصد کاهش داشته است؛ از طرفی هیچ استانی تا این تاریخ بیشتر از میانگین، بارندگی نداشته است.

شافعی افزود: میزان کاهش بارندگی در بسیاری از استان های کشور بسیار زیاد است. به عنوان مثال در استان خراسان رضوی 58 درصد، استان فارس 50 درصد، استان کرمان 70 درصد، کرمانشاه 47 درصد و هرمزگان 90 درصد کاهش بارندگی داشته است. حتی در استان گلستان 42 درصد و گیلان و مازندران 20 درصد کاهش بارندگی داشته است. براساس پیش بینی ها سال زراعی 1399-1400 را می توان خشک ترین سال در چهل سال اخیر نامید. در چنین شرایطی دسترسی و تأمین آب و فعالیت های مالی با مشکلاتی جدی روبروست و فعالان مالی شرایط سختی پیش رو دارند که در صورت عدم تدبیر، شرایط سخت تر هم خواهد شد.

شافعی تبعات این کاهش بارندگی را به شرح زیر دسته بندی کرد:

- تولید محصولات دیم مانند گندم، جو و حبوبات در مناطق با بارندگی کمتر از 220-250 میلی متر با خسارت جدی روبرو خواهد شد و بعضاً در مناطقی نظیر خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، مرکزی، بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان و فارس در کل یا قسمت های اعظم قابل برداشت نخواهد بود.

- وقوع سرمای ناگهانی در بسیاری مناطق، موجب خسارات به مزارع و باغات شده است.

-کاهش شدید بارندگی، موجب عدم رشد کافی گیاهان مرتعی و تولید علوفه برای اغلب دام های کشور به استثنای دام های اصیل و دورگه شده است و این امر موجب فشار به دامداران و تهدیدی برای چرای مزارع گندم و جو خواهد بود.

-کمبود علوفه موجب افزایش غیرقابل پیش بینی قیمت مواد علوفه ای موجود شده؛ به عنوان مثال قیمت جو در ابتدای سال جاری در برخی از مناطق به کیلویی بیش از 6000 تومان رسیده و یا قیمت کاه در مواردی به بیش از 4000 تومان رسیده است.

-با افزایش شدت خشکی، در عرصه های طبیعی، پدیده های آتش سوزی جنگل ها، تشدید پدیده ریزگردها و طغیان آفات و بیماری ها به وقوع می پیوندند.

- کمبود بارندگی قطعاً بر میزان آب ذخیره مخازن سدها اثر چشمگیری گذاشته و با توجه به ضرورت اولویت تأمین آب شرب و صنعت، کشت محصولات تابستانه با تهدیدهای جدی روبرو است. کاهش آب تابستانه باعث مخاطراتی برای کسب وکارها می شود.

بخش دوم صحبت های رئیس اتاق بازرگانی به شرایط بازارسرمایه اختصاص داشت. این بازار که پس از رکوردشکنی های ابتدایی سال گذشته خود، در ماه های اخیر با افت جدی شاخص روبرو بوده، برای عبور از شرایط کنونی از نظر شافعی به یک پیشنیاز مهم نیاز دارد.

شافعی گفت: اکنون بحث من این نیست که اوج دریافت شاخص بورس در کشور در دوره ای که کشور با رکود عمیقی دست وپنجه نرم می کرد، فرایند تشکیل سرمایه ثابت ناخالص طی یک دوره 10 ساله نزولی بود و حجم فروش بیشتر شرکت ها و صادرات شان به دلیل اپیدمی کرونا کاهشی بود، نمی توانست ناشی از بهبود عملکرد بخش واقعی اقتصاد و بنگاه های کشور باشد. به نظر ما آنچه اکنون مهم است اعتبار نهاد دولت و حاکمیت در ایران و بازسازی اعتماد ازدست رفته مردم به بورس و به عنوان یک نهاد تأمین مالی سالم است.

وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم اکنون این تحلیل وجود دارد که دولت برای تأمین کسری بودجه خود یا هر انگیزه دیگری به دارایی های مردم دست درازی کرده است و یا به عبارت دقیق تر خود می دانسته که چه اتفاقی خواهد افتاد و مسامحه کرده است. پیشنهاد می کنم دولت در فرصت باقیمانده با ارائه گزارش هایی مستند این شائبه را از بین ببرد. این گزارش حتماً برندگان و بازندگان را مشخص کند و میزان تأمین مالی دولت را هم در برداشته باشد تا بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند.

شافعی در پایان صحبت های خود، بسته پیشنهادی بخش خصوصی به دولت برای مبارزه با خشکسالی را نیز مطرح و سرفصل های اصلی آن را تشریح کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 469

به "بورس چطور به اوج باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس چطور به اوج باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید