خبرنگاران میرزایی: مجوز ایجاد قلیان سرا و سفره خانه در بناهای تاریخی نمی دهیم

به گزارش آموزشگاه ما، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به اینکه بعضی نهادها مجوز ایجاد اماکن پذیرایی چون قلیان سرا و سفرخانه به بناهای تاریخی داده اند، گفت: بر اساس قانون مرجع واگذاری این اماکن صندوق است.

خبرنگاران میرزایی: مجوز ایجاد قلیان سرا و سفره خانه در بناهای تاریخی نمی دهیم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

هادی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، با بیان این که مهمترین رسالت صندوق حفظ و بازسازی تاریخی است، گفت: تصور بعضی از مزایده واگذاری به سرمایه گذاری است که بیشترین پول را بدهد در حالی که این موضوع برای ما مطرح نیست.

تاکید صندوق کاربری فرهنگی آثار است. هنگامی که موضوع فرهنگی برای کاربری آثار فرهنگی مطرح می گردد، قیمت آن به شدت کاهش پیدا می نماید اما برای صندوق حفظ هویت فرهنگی آثار بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه صندوق با کاربری قلیان سرا و سفره خانه برای بناهای تاریخی مخالف است، گفت: در دوره های پیش بعضی مدیران استانی مجوز کاربری قلیان سرا می دادند که ما با آن مخالف هستیم. مولفه فرهنگی بودن برای کاربری بنا های تاریخی در مزایده اخیر لحاظ شده است و اگر سرمایه گذار اعتقادی و درکی از این حوزه نداشت امکان دریافت این پروژه راه در مزایده نخواهد داشت.

میرزایی درباره اهمیت حضور مشاور صندوق در کنار معماران تاییده شده در فرایند بازسازی و احیا گفت: حضور این مشاوران در فرایند بازسازی اثر سبب رعایت تمام ضوابط و احیا آن همانند روز نخست ساخت بنا گردد. برای بازسازی اثر هیچ خلاقیت و بدعتی وجود ندارد که کار سخت می نماید، اما صندوق با حضور مشاورانش در این فرایند نظارت کامل دارد.

هویت بنا را حفظ می کنیم

میرزایی با تاکید بر این که کوشش می گردد هویت تمام بناها حفظ گردد، گفت: در بعضی از موارد این امکان وجود ندارد به عنوان مثال بنای که در گذشته عدلیه بوده را نمی توان تبدیل به نهادی اداری کرد اما بسیاری از این حدود 40 بنای اخیر می تواند با همان کاربری اولیه بازسازی و واگذار گردد.

وی با تاکید بر این که بر اساس قانون امکان انتقال نفایس ملی به غیر ممکن نیست، اما بهره برداری بخش خصوصی با انتقال متفاوت است، گفت: رسالت وزارت میرث فرهنگی حفاظت و بازسازی آثار تاریخی، پژوهش در این حوزه است.

وی با تاکید بر این که مالکیت این بناها در مزایده ها منتقل نمی گردد، گفت: بعضی از این بناها به دلیل بی توجهی و عدم سکون به مخروبه تبدیل شدند و بعضی دیگر از آنها اشخاص حقیقی غیر قانونی تملک کردند.

میرزایی افزود: واگذاری های طولانی (50 سال) و کوتاه مدت (10 سال) مورد نظرصندوق نیست زیرا معتقدیم در واگذاری طولانی مدت نقش نظارتی حاکمیتی کاسته می گردد و در واگذاری های کوتاه مدت سرمایه گذار در صدد استفاده حداکثری و درنتیجه خسارت به اثر می گردد.

وی با اشاره به مزایده های اخیر در صندوق گفت: در مزایده های جدید تبصره به بند ها افزوده شده مبنی بر اینکه سرمایه گذار هنگام تحویل بنا باید نوسازی های لازم را انجام داده و بنا را مانند روز قبل به صندوق تحویل دهد.

میرزایی درباره بعضی از از بناهای تاریخی مخروب گفت: بیشتر این بناها را فرد یا ارگانی تخریب نکرده بلکه به دلیل رها شدن دچار ویرانیو آسیب شده اند. بهترین راه چاره برای جلوگیری از تخریب و ویرانی ها بناها و کاروان سراهای تاریخی سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن با نظارت صندوق ق احیا است.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در تازه ترین دور از مزایده های خود بناهای تاریخی مجموعه پردیس کردشت جلفا، محور تاریخی طبیعی ارسباران (مجموعه کردشت جلفا، کاروانسراهای گویجه بل هریس و جانانلو کلیبر)، خانه ناصح زاده تبریز استان آذربایجان شرقی، عمارت های بانک ملی، شهربانی، دارایی، کلاه فرنگی و شیرخورشید ماکو استان آذربایجان غربی،کاخ شهرستانک استان البرز، حمام پیرزرگر اردبیل، عصارخانه شهید عصاری آران و بیدگل، خانه سالک شهر اصفهان، حمام شاه اصفهان، خانه های حکیم باشی کاشان و مغنی اصفهان، عمارت والی کهره شهر چرداول و قلعه کنجانچم استان ایلام را به مزایده گذاشت .

همچنین خانه آذین، خانه نجفی و عمارت گلشن بوشهر، خانه سعادتخواه و خانه پدری جلال آل احمد تهران، اتاق آئینه شهرکرد، قلعه چالشتر استان چهار محال و بختیاری، خانه تیزنو دزفول، خانه مستوفی شوشتر، خانه سوزنگر دزفول استان خوزستان، حمام قدمگاه نیشابور خراسان رضوی، کاروانسرای مهر سبزوار استان خراسان رضوی، ساباط و خانه مستوفی بشرویه استان خراسان جنوبی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای میاندشت استان سمنان، باغ خالصه بمپور ایرانشهر، قلعه سب سراوان، ارگ محمد حسین خان نارویی زهک وخانه رهبری ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان از دیگر بناهایی هستند که طی این آگهی به مزایده گذاشته شدند .

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، در تازه ترین دور از مزایده ها خانه بهروزی و خانه زینعلی و اسدی استان قزوین، خانه افشاریان، عمارت دیوانخانه و خانه محتشم شیراز استان فارس، خانه غفاری کرمان، حمام نظام کرمانشاه،مجموعه بلاد شاپور (کاروانسرای دهدشت وحمام کهیار) دهدشت استان کهکیلویه و بویر احمد، حمام مریان تالش، خانه صادقی لاهیجان استان گیلان، خانه فاطمی و خانه میرشهیدی گرگان، حمام عروج رامیان استان گلستان، خانه بزرگمهری بروجرد استان لرستان، کاروانسرای گدوک سوادکوه استان مازندران، کاروانسرای مشهد میقان، عمارت امیر مفخم خمین استان مرکزی، خانه کازرونی، خانه شهریاری، خانه اسماعیل مرغون و مجموعه چرخاب اردکان یزد را نیز به مزایده گذاشته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 232

به "خبرنگاران میرزایی: مجوز ایجاد قلیان سرا و سفره خانه در بناهای تاریخی نمی دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میرزایی: مجوز ایجاد قلیان سرا و سفره خانه در بناهای تاریخی نمی دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید