سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد ، مقصر اصلی عدم حذف سهمیه فرزندان هیئت علمی کیست؟

به گزارش آموزشگاه ما، لایحه ساماندهی سهمیه های آزمون سراسری نیز نتوانست سهمیه فرزندان هیئت علمی را حذف کند بر این اساس مهمترین هدف از اختصاص سهمیه ها که اجرای عدالت آموزشی است نه تنها محقق نشد؛ بلکه کاملا مغفول ماند.

سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد ، مقصر اصلی عدم حذف سهمیه فرزندان هیئت علمی کیست؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، فرزانه کرمی- ماراتنی به قدمت نیم قرن و با هدف سنجش دانسته های علمی داوطلبان برای حضوردر دانشگاه های سطح یک و پایین تر به فراخر میزان سطح علمی دانش آموزان هر ساله در کشور برگزار می شود. با توجه به وجود مناطق کم برخوردار و اهمیت اجرای عدالت آموزشی برای پذیرش داوطلبانی که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند، سازمان سنجش و آموزش کشور از برگزاری اولین کنکور سراسری در سال 1348، به اعمال سهمیه هایی پرداخت و هرساله به تعداد آن ها افزود.

سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد

اگر تمام سهمیه هایی مصوبه شده در آزمون سراسری را نیز در جهت احققاق عدالت آموزشی بدانیم وقتی به سهمیه فرزندان هیئت های علمی می رسیم در جای خود میخکوب می شویم، زیرا نه تنها از هییچ زاویه ای در اجرای عدالت اموزشی با توجه به امکاناتی که آن ها در دوره تحصیل از آن بهره مند می شوند، تدوین نشده است؛ بلکه کاملا در تعارض با لفظ عدالت است!

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه ها، اگر در کنکور سراسری 90 درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می توانند برای انتقال به هر دانشگاهی اقدام کنند؛ همچنین طبق این مصوبه فرزندان هیأت علمی با کسب 92 و نیم درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد، می توانستند تغییر رشته دهند و به محل سکونت خانواده خود نقل مکان کنند. البته در این میان یک تبصره ای هم وجود داشت که بر اساس آن فرزند عضو هیئت علمی اگر نمره را نیاورده باشد؛ می تواند در دانشگاه محل خدمت والدین مهمان شده و پس از دو ترم و احراز شرایط علمی انتقالی بگیرد! ضمن اینکه ظرفیت پذیرش این دسته از داوطلبان اضافه بر ظرفیت کنکور اعمال می شود و براین اساس تنها دلیل برگزاری آزمون سراسری که ایجاد رقابت در میان داوطلبان برای ورود بهترین ها به دانشگاه های خوب است؛ به طور کامل زیر سوال می رود!

اعتراض به سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی از چه زمان قوت گرفت؟

پس از برگزاری پنجاه ویکمین کنکور در سال 98، برای اولین بار اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیئت های علمی سر و صدای فراوانی به پا کرد به نحوی که صدای اعتراضات به مجلس شورای اسلامی رسید پس از ان نیز دیوان عدالت اداری در سال 92 رای به ابطال آن داد. اما هیئت دولت بار دیگر، امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکور های سراسری را برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به تصویب رساند.

با توجه به اینکه این امتیاز برای کنکور سال 92 قابل اعمال نبود، سازمان سنجش آموزش کشور موظف شد از کنکور سراسری سال 93 این امتیاز را برای پذیرفته شدگان حائز شرایط بعد از اعلام نتایج نهایی، اعمال کند. در جدول زیر آمار نقل و انتقال و همچنین تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی در فاصله زمانی سال های 93 تا 97 قابل مشاهده است.

اعتراضات به سهمیه اعضای هیئت های علمی طی سال های 93 تا 97 ادامه داشت به طوری که بسیار از اساتید دانشگاهی به آن اعتراض کردند.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی با اعلام مخالفت با نقل و انتقال پذیرفته شدگان با رتبه های پایین به دانشگاه های بزرگ و سطح یک، گفت: این یک آیین نامه و مصوبه است و درست نیست که بگوییم موافقیم یا مخالف، اما با اصل انتقال در دانشگاه ها برای افرادی که با رتبه های پایین در دانشگاه های شهرستان قبول می شوند و به دانشگاه های بزرگ راه پیدا می کنند، کاملا مخالف هستم.

محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بر این باور هستم که سهمیه ها (به غیر از سهمیه مناطق که باید فکری برای آن شود) در کنکور باید حذف شوند، افزود: در حال حاضر دانشجویان متقاضی آزاد برای درصد کمی از صندلی ها رقابت می کنند.

آتش اعتراض به سهمیه های آزمون سراسری سه سالی می شود که برای چندمین بار شعله گرفته است به طوری که مسئولان هر بار در زمان برگزار کنکور خبر از اصلاح سهمیه ها می دهند و بعد از مدتی اعلام می کنند که اصلاح سهمیه ها به کنکور امسال نمی رسد. این موضوع قبل از برگزاری آزمون سراسری سال 99 نیز از زبان ابراهیم خدایی رئیس مرکز سنجش و آموزش کشور شندیده شد؛ وی با بیان اینکه وزارتین لایحه ساماندهی ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی را 16 آذر ماه 98 به دولت ارائه کرده اند و اکنون منتظر تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند؛ گفت: در این لایحه مقرر شد بخش اعظمی از سهمیه های کنکور حذف شوند. به طوری که از 19 سهمیه موجود در کنکور، 16 سهمیه حذف و فقط سهمیه مناطق، ایثارگران و منطقه آزاد باقی بماند. در این میان سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی نیز حذف خواهد شد.

تغییر رشته ممنوع است، اما الباقی امتیازات پابرجاست

سید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پس از گذشت 7 ماه؛ در تاریخ 19 تیر سال 99 اصلاح سهمیه فرزندان هیئت های علمی را در ممنوعیت تغییر رشته آن ها خلاصه کرد؛ و گفت: نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی سهمیه محسوب نمی شود.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این باره گفت: جابه جایی دانشگاهی فرزندان اعضای هیئت علمی سهمیه محسوب نمی شود بلکه یک تسهیلات انتقالی و جابه جایی است که اشتبا ها به آن سهمیه اطلاق می شود، اعضای هیئت علمی می توانند فرزندانشان را مانند بقیه در دانشگاه جابه جا کنند با این تفاوت که 92 درصد نمره آخرین نفری که در آن دانشگاهی که می خواهند بروند را کسب کنند.

خلاصه سازی اصلاح سهمیه فرزندان اعضای هیئت های علمی در ممنوعیت تغییر رشته آن ها پس از انتقال و اعلام وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه باید امکان نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی به محل خدمت والدین را تسهیلات بدانیم نه سهمیه و این تسهیلات برای تمام دانشجویان وجود دارد؛ موجب شد اعتراضات جامعه دانشگاهی کاهش یابد.

با تغییر نام سهمیه به تسهیلات دردی درمان نشد

مسئله مهمی که هنوز باقی مانده و با تغییر لفظ سهمیه به تسهیلات حل نشده است مربوط به انتقال فرزندان اعضای هیئت های علمی به عنوان مثال از رشته پزشکی در دانشگاهی کم برخوردار و دور افتاده به معتبرترین دانشگاه در پرمتقاضی ترین رشته انتقال یابد. این در صورتی است که اگر شخص حد نصاب علمی را نیاورده باشد، می تواند با مهمان شدن در دانشگاه مقصد و گذراندن دو ترم و کسب حد نصاب علمی به تحصیل در آن دانشگاه بپردازد.

برخلاف آنچه که وزیر علوم گفته است این به اصطلاح امتیازی که برای فرزندان اعضای هیئت علمی وجود دارد به این نحو برای بقیه دانشجویان وجود ندارد، زیرا فرزندان هیأت علمی از همان ترم اول می توانند از تسهیلات نقل و انتقال دانشجویان بهره مند شوند، اما دانشجویان عادی برای انتقالی، باید حداقل یک ترم در دانشگاهی که قبول شده اند بمانند و بعد از آن اگر شرایط لازم را داشتند انتقالی بگیرند. از طرف دیگر انتقال دانشجویان عادی به دانشگاه های معتبر در بسیاری از موارد رخ نمی دهد و این در صورتی است که قریب به اتفاق فرزندان اعضای هیئت های علمی پس از انتقال و گذراندن دو ترم در دانشگاه مقصد در آنجا ماندگار می شوند!

علاوه بر آن طبق اعلام وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه فرزندان اعضای هیئت های علمی مازاد بر ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری است، به این معنا که اگر ظرفیت پذیرش در یک دانشگاه 100 نفر باشد بدون هیچ دلیلی دانشگاه 5 فرزند عضو هیئت علمی را مازاد بر 100 نفر پذیرش می کند! که اگر نشود نام آن را رانت گذاشت مطمئنا نام پارتی بازی درخور آن است.

متاسفانه بر اساس تسهیلات ارائه شده برای فرزندان اعضای هیئت های علمی که گویا خونشان از فرزندان کارگران و یا کشاورزان رنگین تر است، دانشجویی با رتبه 20 هزار می تواند در کنار یک دانشجو با رتبه 2 هزار بنشیند و در رشته ای که او برای آن زحمات بسیاری کشیده است، بدون هیچ دغدغه ای به ادامه تحصیل بپردازد!

البته جای این سوال نیز همواره باقیست که چرا با وجود درخواست وزارت علوم مبنی بر حذف کامل این تسهیلات، شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها به اصلاح یک مورد از آن پرداخت و از باقی موارد چشم پوشید؟! امیدوار هستیم وزارت علوم، بهداشت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت احقاق عدالت آموزشی، به حذف این سهمیه در آزمون سراسری سال 1400 بپردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 202

به "سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد ، مقصر اصلی عدم حذف سهمیه فرزندان هیئت علمی کیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد ، مقصر اصلی عدم حذف سهمیه فرزندان هیئت علمی کیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه ای که خون کنکوری ها را در شیشه کرد ، مقصر اصلی عدم حذف سهمیه فرزندان هیئت علمی کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید