ظریف: ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا نمی دهند، همکاری های دفاعی ادامه خواهند یافت

به گزارش آموزشگاه ما، وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا ندادند و نخواهند داد، گفت: همکاری ما کاملاً قانونی است و به همکاری با کاراکاس حتی در حوزه دفاعی ادامه خواهیم داد.

ظریف: ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا نمی دهند، همکاری های دفاعی ادامه خواهند یافت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط تهران و کاراکاس به شبکه تلویزیونی تله سور گفت: ایران و ونزوئلا روابطی عالی دارند، دیدار محبت آمیز ای با نیکلاس مادورو داشتم و او پذیرایی پرعاطفه ای از من کرد. درباره چگونگی گسترش روابط دوجانبه در حوزه های انرژی، علوم فناوری، مقابله با ویروس کرونا گفت وگوهای خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این دیدار درباره شرایط بین الملل گفت وگو کردیم و نیز درباره اینکه لازم است کشورهایی که توسط آمریکا تحت فشار هستند در کنار هم قرار بگیرند و بر حاکمیت قانون و منشور سازمان ملل اصرار ورزند و دست در دست هم علیه تحریم های غیرقانونی همکاری کنند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

ظریف در پاسخ به این سؤال که نگران حملات خرابکارانه همانند اتفاقی که برای بزرگترین پالایشگاه نفت ونزوئلا افتاد، نیست، تأکید کرد: قطعاً همکاری ایران و ونزوئلا در حوزه نفتی افزایش خواهد یافت. ما پیروز شدیم در برابر 40 سال فشار آمریکا تاب بیاوریم و اگر قرار بود تسلیم شویم خیلی وقت پیش این کار را می کردیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین درباره تهدیدهای مقامات آمریکایی علیه روابط دفاعی ایران و ونزوئلا گفت: برای دو کشور همکاری دفاعی کاملا ً قانونی است و آمریکا تلاش کرد تا در شورای امنیت مانع این همکاری شود، اما باخت و به همین دلیل است که به راهبرد قدیمی خود یعنی زورگویی متوسل شده است.

ظریف با تأکید بر اینکه ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا ندادند و نخواهند داد، گفت: همکاری ما کاملاً قانونی است و به همکاری با ونزوئلا حتی در حوزه دفاعی ادامه خواهیم داد و معتقدیم این حق ونزوئلاست که تجهیزات نظامی خود را از هر جا که می خواهد، خریداری کند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره تحریم های آمریکا گفت: همانطور که اوبرایان، مشاور امنیت ملی ترامپ گفته دیگر تحریمی نمانده که آمریکا بخواهد علیه ایران اعمال کند.

ظریف درباره انتخابات آمریکا هم گفت که هنوز معلوم نیست چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد و بین دو نامزد تفاوت های فاحشی وجود دارد؛ اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن یا الفاظ نیست، بلکه اقدامات است.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: آمریکا اقدامات غیرقانونی علیه ایران انجام داده، به اقتصاد و مردم ما آسیب زده و اگر می خواهد شرایط تغییر کند، باید روش خود را عوض کند.

وی همچنین درباره احتمال بازگشت واشنگتن به برجام گفت: آمریکا تصمیم گرفت از توافق خارج شود و اگر می خواهد برشود باید یک صندلی در میز مذاکره کسب کند. مسئله مهم این است که آمریکا حق ترک این توافق را نداشت؛ چراکه یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نبود، بلکه بخشی از قطعنامه شورای امنیت بود.

ظریف شکست آمریکا در شورای امنیت را نشان دهنده انزوای سیاست فشار حداکثری و قلدری آمریکا در جامعه بین المللی دانست و افزود: این پیروزی تنها برای ایران نبود، بلکه پیروزی قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 131

به "ظریف: ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا نمی دهند، همکاری های دفاعی ادامه خواهند یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: ایران و ونزوئلا اجازه قلدری به آمریکا نمی دهند، همکاری های دفاعی ادامه خواهند یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید