نشست آنالیز افزایش ظرفیت پزشکی برگزار گردید

به گزارش آموزشگاه ما، خبرگزاری خبرنگاران- نشست آنالیز افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی با حضور وزیر بهداشت، نمایندگان فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی، نمایندگان مجلس و بعضی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل ستاد نقشه جامع علمی کشور برگزار گردید.

نشست آنالیز افزایش ظرفیت پزشکی برگزار گردید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، در حاشیه این نشست، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث های مطرح شده حدود سه ساعته در این نشست را سازنده دانست و گفت: همه حاضران به کمبود پزشک در کشور اعتراف داشتند و در عین حال، اما و اگر هایی داشتند که بر سر آن ها اتفاق نظر وجود داشت.

دکتر منصور کبگانیان با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط یک عدد تصویب نمی کند، اضافه نمود: الزاماتی را باید برای این کار در نظر گرفت.

وی گفت: پیش از نشست با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت کشور، دکتر میرکاظمی درباره این الزامات صحبت شد و وی کاملا موافقت کرد که کامل از این موضوع حمایت کند.

دکتر کبگانیان اضافه نمود: هفته آینده در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از طرح نظر های کارشناسی مطرح شده در نشست امروز، تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.

دکتر برزویی، معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فن آوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در این نشست با بیان این که بیش از ده سال در خود دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این موضوع بحث شده است، گفت: بعد از چند بار مطرح شدن در کمیسیون های مختلف، در دو جلسه ستاد نقشه پیش نویسی نهایی شد که در صحن علنی مطرح خواهد شد.

وی شاخص سرانه پزشک را 11 و هشت دهم دانست و اضافه نمود: با این حساب، احتیاج داریم مقدار پذیرش دانشجوی پزشکی را افزایش دهیم.

آقای برزویی با بیان اینکه بیش از پنجاه درصد کشور از سرانه 3 و نیم پزشک در هر 10 هزار نفر برخوردار است افزود: برای افزایش نیروی متخصص باید متناسب با تعداد متخصص، تعداد پزشک عمومی را افزایش دهیم تا بتوانیم تعداد نیروی متخصصمان را دو برابر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت باید برای فراهم کردن بعضی زیرساخت های مورد احتیاج، یاری کند، اضافه نمود: این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است و نتایج آن حدود بیست سال دیگر روی کشور اثر خواهد گذاشت.

آقای برزویی گفت: در زمینه مهاجرت پزشکان، جزو ده کشور اول هم نیستیم و حتی کشور های پیشرفته ای مثل آلمان، شاخصشان از ما بالاتر است.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فن آوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بعلاوه اضافه نمود: تبصره ای پیش بینی نموده ایم که در آن به وزارت بهداشت اعلام شده است در مدت دو ماه پس از این مصوبه، همه الزامات و احتیاجها، مانند نحوه توزیع و اصلاح نظام پرداخت را در ستاد نقشه مطرح تا ستاد نقشه در رفع کردن تمام مسائل یاری کند.

بعلاوه در حاشیه این نشست، رئیس سازمان نظام پزشکی از مخالفان طرح افزایش ظرفیت پزشکی در جمع خبرنگاران گفت: حرف سازمان نظام پزشکی و دیگر نهاد ها مثل وزارت بهداشت این بود که شاخص نسبت پزشک به جمعیت یکی از پنجاه شاخص سازمان بهداشت جهانی برای آنالیز شرایط بهداشت جوامع است و شاخص دقیقی هم نیست.

دکتر رئیس زاده اضافه نمود: قبول داریم مقدار دسترسی به پزشکان متخصص در بعضی نقاط کمتر برخوردار ما کم است، اما جواب این مشکل، تنها افزایش ظرفیت نیست. ابتدا باید توزیع را متناسب کرد و حل شدن توزیع متخصص هم احتیاجمند زیرساخت است تا زمینه حضور پزشکان متخصص ما در نقاط کمتر برخوردار فراهم گردد و بعلاوه شرایط ورود به رشته های تخصصی را باید تسهیل و مجذوب نماینده کرد تا پزشکان تمایل به ورود به این حوزه ها را داشته باشند.

وی گفت: در این نشست جمع بندی شد که ما در دسترسی به پزشک متخصص کمبود داریم و راهکار این کمبود، اول حل مشکل توزیع، دوم آسیب شناسی این مشکل و سوم هم این است که با یک سیر منطقی متناسب با شرایط وزارت بهداشت برای دانشجویان پزشکی و حفظ کیفیت در چند سال آینده، ظرفیت ها را در یک سیر منطقی افزایش دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه نمود: همین حالا 30 هزار پزشک عمومی داریم که هم ظرفیت ورود به دوره های تخصصی را دارند و هم ظرفیت خدمت در منطقه ها محروم را دارند، اما ما نتوانسته ایم در نظام ارجاع و پزشک خانواده آن ها را به کار بگیریم.

وی گفت: ما ابتدا بیاییم داشته های موجود در کشور را به نحو احسن استفاده کنیم و سپس با یک شیب منطقی که ضامن حفظ کیفیت آموزش باشد، ظرفیت را افزایش دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه نمود: ما 15 هزار پزشک عمومی در کشور داریم که کار پزشکی نمی نمایند. حدود 20 هزار پزشک عمومی داریم که مشغولند، اما در چرخه نظام ارجاع و بهداشت خانواده و ارائه خدمات درمانی مورد احتیاج ما فعالیت ندارند. اگر بتوانیم با زیرساخت های درست عده ای از آن ها را در نظام جامع بکار بگیریم و ورود عده ای از آن ها به دوره های تخصصی را تسهیل کنیم، مشکل کمبود ما به پزشک متخصص چهار سال دیگر حل می گردد و مشکل کمبود پزشک عمومی هم از همین فردا حل می گردد، نه در ده سال و چهارده سال آینده.

وی گفت: نمی گردد با اعداد و ارقام با کیفیت در آموزش پزشکی شوخی کرد. یک نمودار خامی را بگذاریم و بگوییم باید ظرفیت را بالا ببریم. باید متناسب با زیرساخت ها، مانند دانشکده و هیات علمی و سالن تشریح و خوابگاه، ظرفیت را افزایش دهیم تا کیفیت افت نکند.

رئیس زاده شاخص 11 و 8 دهم را دقیق ندانست و تاکید نمود: مبنای محاسبات شاخص ها در کشور ها فرق دارد. شاخص ما اکنون برابر 16 در هر 10 هزار نفر جمعیت است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 761

به "نشست آنالیز افزایش ظرفیت پزشکی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست آنالیز افزایش ظرفیت پزشکی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید