12 روش آرام کردن گریه نوزاد

به گزارش آموزشگاه ما، آرام کردن گریه نوزاد یکی از مهم ترین اقدامات والدین برای ایجاد آرامش کودک است. برای آرام کردن گریه کودک می توان برای او لالایی خواند یا او را در آغوش گرفت. در این مقاله 12 روش آرام کردن نوزاد آورده شده است.

12 روش آرام کردن گریه نوزاد

تنها راهی که نوزاد می تواند با والدین یا سایرین ارتباط برقرار کند گریه کردن است. احتیاجهای نوزاد نظیر گرسنگی، درد، ترس و احتیاج به خواب با گریه بیان می شود. از یک طرف، والدین علت گریه کودک را نمی دانند و از طرف دیگر گریه نوزاد برای آن ها ناراحت نماینده است .

مطالعات نشان می دهد که بیشتر نوزادان در شبانه روز حدود 4 ساعت گریه می نمایند که برای آرام کردن نوزاد باید دلیل اصلی گریه را پیدا کنید. روش های آرام کردن گریه نوزاد ممکن است در بچه ها مختلف متفاوت باشد. پدر و مادرها باید این روش ها را برای آرام کردن نوزاد خود امتحان نمایند و روشی که نوزاد در آن سریع تر آرام می شود را پیدا نمایند. در زیر به بعضی از این روش ها اشاره شده است:

1- خواندن ترانه یا لالایی

می توانید لالایی یا ترانه مورد علاقه خود را با صدایی ملایم در گوش نوزاد زمزمه کنید. در بعضی موارد تنها صدای مادر می تواند کودک را از گریه کردن منصرف کند. در بعضی موارد مشاهده شده است که با خواندن یک داستان یا شعر با صدای آرام و نرم، کودک آرام شده است؛ دلیل اصلی این کار آواز خواندن نیست بلکه هدف این است که نوزاد صدای مادر خود را بشنود و آرام شود .

2- بغل کردن نوزاد و راه رفتن

هنگام بغل کردن و راه بردن نوزاد، احساس آرامش در نوزاد ایجاد می شود. ولی اگر با اینکار کودک آرام نشد و شما خسته شدید از کالسکه بهره ببرید. نوزاد در هنگام حرکت، آرامش بیشتری به دست می آورد. تا به حال به این نکته توجه نموده اید که در هنگام رانندگی نوزادان سریع تر به خواب می فرایند. پس بهتر است که راه بردن کودک را نیز امتحان کنید .

3- آرام کردن گریه نوزاد با استفاده جایگاه گهواره ای

جایگاه گهواره ای به منظور آرام کردن گریه کودک بسیار موثر است؛ زیرا حرکات ایجاد شده از جایگاه گهواره ای، دوران نوزاد در شکم مادر را برایش تداعی می نماید .

4- بغل کردن نوزاد

آیا کسی را سرغ دارید که در هنگام ناراحتی بغل کردن را دوست نداشته باشد. در واقع این همان چیزی است که کودک در هنگام گریه کردن از والدین انتظار دارد. پس به منظور آرام کردن گریه نوزاد خود، حتما او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا او احساس امنیت بیشتری کند .

5- استفاده از پستانک

بیشتر نوزدان مکیدن را دوست دارند و باعث آرام شدن نوزاد می شود. اگر می دانید که کودک شما گرسنه نیست، از پستانک بهره ببرید .

6- به نوزاد خود شیر دهید.

تا وقتی که نوزاد از پستان مادر شیر می خورد، بهترین و امن ترین جای ممکن برای نوزاد آغوش مادر است. او را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید. این حس امنیت، در آغوش مادر و با شیر دادن حاصل می شود. بهتر است که این کار را با آواز خواندن انجام دهید تا تاثیر بیشتری بگذارد .

7- بهتر است استرس را از خود دور کنید.

استرس و نگرانی باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. در بعضی موارد مشاهده شده است که سپردن نوزاد به شخص دیگری باعث آرام شدن نوزاد می شود .

8- از روش های قدیمی بهره ببرید.

در زمان های قدیم برای آرام کردن گریه نوزاد، او را قنداق می کردند؛ چرا که باور بر این دارند که قنداق کردن با محکم نگه داشتن اعضای بدن نوزاد او را آرام می نماید. برای قنداق نمودن نوزاد از پارچه های نازک و نخی بهره ببرید .

9- نور اتاق را کاهش دهید.

در افراد بزرگسال نیز مرسوم است که برای آرام شدن، از یک محیط با نور کمتر استفاده می نمایند. پس برای آرام شدن بهتر است چراغ های اتاق را خاموش کنید. نور کم تاثیر فراوانی بر آرامش اعصاب دارد .

10- تعویض اتاق خواب

برای آرام کردن گریه کودک، تغییر اتاق نقش به سزایی دارد. ایجاد محیط جدید تاثیر مثبتی بر آرامش فرزند می گذارد .

11- از نویزهای سفید بهره ببرید.

بهتر است که صدایی آرام در محیط پخش کنید تا آرامش به بچه ها باز شود .

12- به هیچ عنوان تسلیم نشوید.

نگهداری نوزادانی که دائم در حال گریه کردن هستند بسیار سخت و استرس زا خواهد بود. اما هیچ گاه تسلیم نشوید و این نکته را در نظر داشته باشید که همواره راهی برای آرام کردن نوزاد وجود دارد. بهتر است از افراد نزدیک و مطمئن و یا همسر خود یاری بگیرید .

در آخر ...

اگر نوزادتان گریه می نماید، ممکن است بدلیل گرسنگی، احتیاج به تعویض پوشک، سردی یا گرمی محیط، مریضی و یا احتیاج به در آغوش دریافت توسط مادر باشد، در هر حالت آرامش خود را حفظ کنید و با به کارگیری روش های فوق اقدام به آرام کردن گریه کودک کنید. در صورت گریه های شدید نوزاد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دوستانی که این مقاله را مطالعه کردند و غیر از این 12 روش، روش دیگری برای آرام کردن گریه کودکشان بکار می برند، برای ما هم بنویسند تا همگی از تجربیات مفید همدیگر استفاده کنیم.

منبع: setare.com
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: maeaedu.ir شناسه مطلب: 228

به "12 روش آرام کردن گریه نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش آرام کردن گریه نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید